Fra Aalestrup, til Aruba i Caribien og nu på Engvej i Aalborg. Jobbet som maskinfører har ført Karsten Tolstrup Sørensen forskellige steder både i og udenfor Danmark. Nu kan den rolige maskinfører fra Vesthimmerland fejre sit 40-års jubilæum i Arkil Anlæg Aalborg.
Den gule Arkil skurvogn på Engvej er næsten bedre kørende end en foodtruck på en festival. Der er stadig rester tilbage fra rundstykke- og wienerbrødsmorgenbordet. Det lille køleskab bugner af pølser og brød, som skal på grillen til frokost. Og nu har en kollega lige ringet om kage til eftermiddagspausen. Det glade vanvid samt flagranken i døråbningen skyldes en helt særlig årsag. Karsten Tolstrup Sørensen har nemlig arbejdet som maskinfører i 40 år lige præcis den dag, vi møder ham.
Med let hovedregning bliver Karsten ansat i 1984 i det daværende Novejfa, Aalborg A/S. Virksomheden bliver senere opkøbt af Colas og skifter navn til Colas-Novejfa og i 2008 overtager Arkil anlægsaktiviteterne fra Colas-Novejfa. Karsten og de fleste kollegaer følger med ved hver virksomhedsændring, som for deres vedkommende mest har betydet et logoskifte på trøjen, og så er det ellers bare kørt derudaf igen.
Runway I Caribien
“Aruba, Jamaica, ooh, I wanna take ya”. Det er normalt kun The Beach Boys, der refererer til Aruba. Men tidligt i jubilæumsinterviewet kommer Aruba, Caribien op, da vi begynder at snakke om særlige projekter igennem Karstens 40 års ansættelse.
I 1994 bliver Karsten tilbudt at rejse til Caribien for at arbejde. Projektet lyder på at etablere en runway bane på vulkanøen. Da opgaven lyder vældig spændende og tidspunktet for lidt luftforandring er helt rigtigt, siger Karsten ja tak.
”Vi skulle lave runway’en i bløde klipper, som de havde bildt os ind, at vi kunne grave i, men der skulle nu en hammer på gravemaskinen i stedet for,” siger Karsten.
Alt udstyr plus reservedele blev sejlet til Aruba og det var også et helt hold med både sjak, mekaniker, formand og entrepriseleder, der rejste med fra Danmark.
I første omgang lød udstationeringen på seks måneder, som efterfølgende blev forlænget med yderligere tre måneder.
”Det var hen over vinteren i Danmark, så det gjorde ikke noget, når der var 28 grader om aftenen,” siger Karsten.
Volvo – selvfølgelig
Når man har brugt adskillige timer bag rattet eller joystickene i forskellige maskiner, er det næsten ikke til at undgå, at man får en favorit maskine og mærke. Det har Karsten også.
”Den holder lige herovre, det er en Volvo – selvfølgelig,” siger Karsten uden at blikke og fortsætter;
”Den er mest førervenlig. Alting sidder, hvor de skal, og man skal ikke lave et knæk på armen for at komme ind til noget,” siger Karsten, der også har manøvreret rundt med Komatsu og Liebherr igennem tiden.
Han gætter på, at han er ved gravemaskine nummer 10 nu, og den har han rundet ca. 7000 timer i. Når vi nu har fat i en maskinfører-jubilar, så må vi også have svaret på spørgsmålet, som kan dele vandene blandt maskinførerkollegaerne – ingen sko i maskinen eller ej?
”Jo, der er gulvtæppe i maskinen og jeg tager også skoene af, men jeg har altid vinduet lukket op, så jeg kan snakke med min makker og så støver det lidt ind. Men det gør ikke noget,” siger Karsten.
Et fast makkerpar
Karsten bringer selv sin makker Tommy på banen. Tommy er rørlægger og Karstens faste makker igennem 15 år. Faktisk fortæller historien, at de to kollegaer nærmest aldrig bliver splittet af, når afdelingens mandskab skal fordeles på forskellige opgaver.
”Samarbejdet med Tommy betyder rigtig meget for mig i dagligdagen. Vi kender hinanden rigtig godt,” siger Karsten.
Det gode kollegaskab, der både indebærer fis og ballade i hverdagen, har også en anden vigtig betydning for Karsten, som giver han en form for tryghed i det daglige.
”Vi kender hinandens måde at arbejde på, det betyder noget i forhold til sikkerheden, at Tommy ved hvad jeg kører og laver, og jeg ved, hvor han går hen,” fortæller Karsten.
På jubilæumsdagen fanger vi Tommy, mens pølserne lige skal have de sidste grillmærker inden servering. Og han bekræfter med det samme det gode makkerskab.
”På et tidspunkt blev vi skilt af, og det var næsten som en skilsmisse,” siger Tommy Lund og griner.
De to makkere ved allerede, at de sammen skal videre til en separeringsopgave i Nørager efter opgaven her i Aalborg.
Fejret i afdelingen
Selvom Karsten ikke umiddelbart er typen, der har et stort behov for at være i fokus, så er det svært at undgå, når man når en imponerende milepæl som et 40-års jubilæum. Og jubilæet blev da også fejret på behørig vis med alle afdelingens kollegaer, et par pensionerede kollegaer, som Karsten har delt Colas-Novejfa og Arkil historik med, samt Karstens hustru.
Der er mange gode år og maskintimer i Karsten endnu. Han har ikke travlt med at forlade arbejdsmarkedet, for han er glad for arbejdet, afdelingen, makkerskabet med Tommy og volvo’en – selvfølgelig!
Stort tillykke med jubilæet, Karsten!