Boligmarkedet har trodset coronakrisen, og i Aalborg Kommune blev har der været over 55.000 flytninger sidste år. Her får du fem gode råd til, hvordan du får en stressfri flytning.
Trods corona har første kvartal i 2021 budt på det højeste antal hushandler for et kvartal i hele 30 år. Flere hushandler betyder også flere boligskift. Hele sidste år var det samlede antal flytninger det højeste i 40 år med hele 928.029 adresseændringer.
I Aalborg Kommune var der hele 55.351 flytninger, hvilket tæller både til- og fraflytninger samt interne flytninger i Aalborg Kommune sidste år. Det er 4,2 procent flere flytninger end året før. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Navnet på postkassen blev i særlig høj grad skiftet ud i juli og august, hvor næsten en femtedel af alle årets flytninger fandt sted, og samme tendens ser ud til at gøre sig gældende denne sommer. Det mærkes allerede i flytte- og opmagasineringsbranchen, der løber hurtigt for at få de mange flytninger på plads.
"Vi mærker klart effekten af det glohede boligmarked. Mange hushandler betyder flere flytninger, og der skal folk jo bruge både opbevaring og flyttecontainere. Vi havde rigtig travlt sidste år på den her tid, og det har vi bestemt også denne sommer," siger afdelingsleder hos BOXIT i Aalborg Claus Pedersen.
Han oplever, at det for mange kan være en unødvendigt stressende affære at pakke og flytte til et nyt sted.
"At flytte kræver et vist overblik, hvis man vil undgå at stresse over det. Det er jo også ofte med blandede følelser, at man går igennem en flytning. Man skal sige farvel til det gamle og hilse det nye velkomment, og det kræver et mentalt overskud, man bedst får, hvis man har styr på planlægningen," siger Claus Pedersen, der har følgende fem råd til en god flytning.
Læg en plan i god tid
Det er altafgørende for en god flytning at planlægge i god tid. Start med at lave et overblik over, hvad du har og begynd at overveje, hvad du har brug for – og hvad du kan give videre eller gemme væk. Du kan ikke være for tidligt ude med planlægningen eller oprydningen. En flytning tager altid længere tid, end man regner med.
Ryd op
Næste skridt er en grundig oprydning, som man sagtens kan gå i gang med, allerede før den nye bolig er fundet. Ryd op og vurder, hvad der bør gemmes til opbevaring og start med at pakke det ned. Hurtigt vil du opdage, at oprydningen i sig selv skaber både mental og fysisk plads, som giver dig personligt overskud og rum til flyttekasser.
Pak kasser for hvert rum
Når flyttekasserne skal pakkes, er det guld værd at gøre det rum for rum og skrive på kassen, hvor den hører til. Start med alt det, du ikke bruger i dagligdagen. I skabet er det ofte vintertøjet, og i kommoden kan det være gamle billeder.
Pak en weekendtaske
På selve flyttedagen er det praktisk at have pakket en weekendtaske, så man har det mest nødvendige ved hånden. På den måde undgår man at rode febrilsk rundt i alle kasser efter tandbørsten eller opladeren i det nye hjem.
Pak ud som du pakkede ned
Den orden, du etablerede under nedpakningen, vil komme dig til gode, når du pakker ud. Her tager du det hele i omvendt rækkefølge og starter med at pakke de kasser ud, som du pakkede ned til sidst. Således får du adgang til det mest essentielle først og kan nemmere og hurtigere indfinde dig og føle dig hjemme i din nye bolig.